
Giải đề thi Ielts Writing 2025 | Mixed Charts & Opinion Essay
TRUNG TÂM NGOẠI NGỮ QUỐC TẾ ĐẠI DƯƠNG
GIẢI ĐỀ THI WRITING 2025
Xin chào các bạn!
Hôm nay chuyên viên giáo dục của công ty du học Đại Dương xin gửi đến các bạn một bài giới thiệu chi tiết về cách phân tích và viết bài hiệu quả trong phần thi viết chính thức của IELTS về hai dạng đề:
DẠNG TASK 1: MIXED CHARTS: BAR + LINE
DẠNG TASK 2: OPINION ESSAY
WRITING TASK 1
The charts below show the number of tourists to Australia from three countries in 1995 and 2005, and the types of travels between 1995 and 2005.
Summarize the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant. |
Phân tích đề
- Dạng biểu đồ: Mixed (bar chart + line chart)
- Topic: Số lượng khách du lịch tại Úc tới từ 3 nước (UK, US, Japan) và các loại hình du lịch vào năm 1995 và năm 2005.
- Number of factors: 5
- Time: năm 1995, năm 2000 và năm 2005
- Tense: Các thì quá khứ
- Nhóm dữ liệu: Chia theo 2 nhóm:
- Nhóm 1: Dữ liệu biểu đồ cột
- Nhóm 1.1: Các cột năm 1995
- Nhóm 1.2: Các cột năm 2005
- Nhóm 2: Dữ liệu biểu đồ đường
- => Có 2 đoạn thân bài.
- Nhóm 1: Dữ liệu biểu đồ cột
Lập dàn ý
Introduction: Paraphrase đề bài.
Overview:
- Bar chart:
- The UK and US saw substantial growth, while Japan experienced a decline.
- Line graph:
- Resort stays fluctuated, peaking in 2000 before declining.
- Backpacking steadily increased throughout the decade.
Body paragraph 1 (Bar chart) | Body paragraph 2 (Line graph) |
– Japan had the highest tourist numbers in 1995 (~1.5 million) but declined to ~1 million in 2005. – UK tourism doubled (~800,000 → ~1.6 million). – US tourism more than doubled (~400,000 → well over 1.4 million). => Key trend: The UK and US saw significant growth, while Japan declined. |
– Resort stays were the most popular choice in 1995 (~1.5 million tourists). – This number surged to ~2.5 million in 2000 before experiencing a steep drop to just over 1 million by 2005. – Backpacking started with fewer than 500,000 travelers in 1995 but steadily increased, surpassing 1 million by 2005. – Key trend: Tourists moved away from resort stays and toward backpacking. |
SAMPLE
The charts illustrate the number of tourists from the UK, the US, and Japan who traveled to Australia in 1995 and 2005, as well as the types of travel – staying at resorts and backpacking – between 1995 and 2005.
Overall, the UK and the US saw a substantial increase in tourist numbers, whereas Japan experienced a decline. Meanwhile, travel preferences fluctuated, with resort stays rising significantly to a peak in 2000 before falling, while backpacking steadily gained popularity throughout the period.
In 1995, Japan had the highest number of visitors to Australia, with approximately 1.5 million tourists. However, in contrast to the UK and the US, this figure declined to around 1 million by 2005. The UK, on the other hand, experienced a significant increase, doubling from about 800,000 in 1995 to nearly 1.6 million in 2005. Similarly, the number of US visitors more than doubled, rising from roughly 400,000 to well over 1.4 million over the same period.
Tourist preferences regarding accommodation varied significantly over time. In 1995, staying at resorts was the most popular choice, with approximately 1.5 million tourists opting for this type of accommodation. This number rose sharply, peaking at around 2.5 million in 2000, before undergoing a steep decline, falling to just over 1 million by 2005. In contrast, backpacking was initially far less common, attracting fewer than 500,000 travelers in 1995. However, this trend steadily gained traction over the decade, with the number of backpackers surpassing 1 million by 2005.
Từ vựng
Từ vựng | Nghĩa |
Backpacking /ˈbækˌpækɪŋ/ |
(noun) du lịch bụi, du lịch ba lô E.g. Backpacking is a great way to explore different cultures on a budget. (Du lịch bụi là một cách tuyệt vời để khám phá các nền văn hóa khác nhau với chi phí thấp.) |
Substantial increase |
(noun phrase) sự gia tăng đáng kể |
Whereas |
(conjunction) trong khi đó, trái lại |
Experience a decline /ɪkˈspɪəriəns ə dɪˈklaɪn/ |
(verb phrase) trải qua sự suy giảm |
Fluctuate /ˈflʌktʃueɪt/ |
(verb) dao động, biến động, thay đổi thất thường |
Gain popularity /ɡeɪn ˌpɒpjʊˈlærɪti/ |
(verb phrase) trở nên phổ biến |
Approximately /əˈprɒksɪmətli/ |
(adverb) xấp xỉ, khoảng, gần như |
Accommodation /əˌkɑːməˈdeɪʃən/ |
(noun) chỗ ở, chỗ lưu trú |
Rise sharply /raɪz ˈʃɑːrpli/ |
(verb phrase) tăng mạnh, tăng vọt |
Steep decline /stiːp dɪˈklaɪn/ |
(noun phrase) sự suy giảm mạnh, đáng kể |
Initially /ɪˈnɪʃəli/ |
(adverb) ban đầu, lúc đầu |
Traction /ˈtrækʃən/ |
(noun) (Nghĩa đen) độ bám, lực kéo(Nghĩa bóng) sự thu hút, sự chấp nhận |
Cấu trúc ngữ pháp
Câu phức với mệnh đề quan hệ và cụm đồng vị ngữ
S + V + O _ who + V’ + O’ + as well as + O” + [Appositive phrase] + [Prepositional phrase] |
E.g. The charts illustrate the number of tourists from the UK, the US, and Japan who traveled to Australia in 1995 and 2005, as well as the types of travel – staying at resorts and backpacking – between 1995 and 2005.
(Các biểu đồ minh họa số lượng du khách từ Anh, Mỹ và Nhật Bản đã đến Úc vào năm 1995 và 2005, cũng như các hình thức du lịch – lưu trú tại khu nghỉ dưỡng và du lịch bụi – trong khoảng thời gian từ 1995 đến 2005.)
- Mệnh đề chính: “The charts illustrate the number of tourists from the UK, the US, and Japan.”
- Mệnh đề quan hệ: “who traveled to Australia in 1995 and 2005.” => bổ nghĩa cho “tourists from the UK, the US, and Japan”, giải thích thêm thông tin về địa điểm du lịch và thời gian du lịch của nhóm đối tượng này.
- “as well as the types of travel” => Cụm liên từ “as well as” giúp kết nối 2 tân ngữ (the number of tourists… và the types of travel) lại với nhau.
- Cụm đồng vị ngữ “- staying at resorts and backpacking -” => cụm đồng vị ngữ bắt nằm giữa 2 dấu gạch nối, giúp bổ nghĩa cho cụm danh từ “the types of travel” trước nó. Dấu gạch nối giúp nhấn mạnh phần giải thích này, và làm cho câu văn dễ đọc hơn.
- Cụm giới từ “between 1995 and 2005” => bổ sung thêm thông tin cho cụm danh từ “the types of travel”, nêu cụ thể khoảng thời gian thu thập dữ liệu.
Phép song song
V_ing1 + Noun phrase, V_ing2 + Noun phrase, V_ing3 + Noun phrase |
E.g. This number rose sharply, peaking at around 2.5 million in 2000, before undergoing a steep decline, falling to just over 1 million by 2005.
(Con số này tăng mạnh, đạt đỉnh khoảng 2,5 triệu vào năm 2000, trước khi trải qua một đợt sụt giảm lớn, rơi xuống tới gần 1 triệu vào năm 2005.)
- Các yếu tố song song trong câu: “peaking at around 2.5 million in 2000”, “before undergoing a steep decline”, “falling to just over 1 million by 2005”
=> Phép song song được sử dụng trong câu giúp cho câu dễ đọc và dễ hiểu hơn, tạo ra được một mạch đọc tự nhiên, trôi chảy, giúp người đọc tiếp nhận thông tin dễ dàng.
WRITING TASK 2
Directors and managers of organizations are often older people. Some people say that it is better for younger people to be leaders.
To what extent do you agree or disagree? |
Phân tích đề
- Dạng bài: Agree – Disagree
- Từ khóa: Directors, managers, organizations, older people, some people say, it is better for younger people to be leaders, to what extent, agree or disagree.
- Phân tích yêu cầu: Dạng bài Agree – Disagree với một thực trạng là các giám đốc và quản lý của các doanh nghiệp thường lớn tuổi, và một quan điểm là những người trẻ tuổi sẽ là những lãnh đạo tốt hơn.
=> bài viết này sẽ theo hướng không đồng ý với quan điểm trên, với 2 lý do là:
- Lãnh đạo nên là những người có tài, am hiểu về công việc của bản thân cũng như là của cấp dưới, và có khả năng lãnh đạo tốt, thay vì chỉ căn cứ vào tuổi tác.
- Người trẻ khi được thăng chức lãnh đạo có khả năng dấy lên những nghi vấn về sự thiên vị, “có người quen làm ông lớn”, cho dù người này có khả năng lãnh đạo hay không.
=> Bài sẽ có 2 đoạn thân bài.
Lập dàn ý
Introduction: Viết lại đề bài theo cách khác, sau đó đưa ra quan điểm cá nhân. (Bài viết được viết theo hướng không đồng ý) |
Body paragraph 1: (Lãnh đạo nên là những người có tài, không chỉ là có tuổi) – Point: A good leader must have a strong understanding of their role and their team’s responsibilities, which comes with experience. – Evidence: + Executives with decades of experience develop better decision-making and risk management skills. + Tim Cook became Apple’s CEO after years of working alongside Steve Jobs, learning company strategies and operations. – Explanation: Experience helps leaders make informed decisions, while younger individuals often lack hands-on knowledge. – Trường hợp ngoại lệ: However, if a younger person meets all the criteria—skills, knowledge, and leadership ability—they should not be excluded based on age alone. – Link: The key factor in choosing a leader should be competence and preparedness, not the number of years a person has worked. |
Body paragraph 2: (Người trẻ làm lãnh đạo có thể bị nghi là được thiên vị) – Point: Younger leaders often face skepticism about whether they earned their role through skill or personal connections. – Evidence: Common in family-run businesses and political organizations, where young leaders are often seen as benefiting from favoritism. – Explanation: If employees believe a leader was promoted unfairly, they may resist authority, leading to distrust and lower morale. – Link: Older leaders naturally earn respect through experience, making them more trusted and credible. |
Conclusion: Viết lại mở bài theo cách khác, nhắc lại quan điểm cá nhân. Tóm tắt các main idea đã viết trong các đoạn thân bài. |
SAMPLE
Many organizations are led by older, more experienced individuals, yet some argue that younger people would be more effective in leadership roles. However, I disagree with this view, as leadership should be based on competence, experience, and a solid understanding of management, rather than age. Furthermore, appointing young leaders often raises concerns about favoritism, a perception that can be difficult to disprove, even if they are fully qualified for the position.
To lead effectively, one must have a strong grasp of their own responsibilities as well as those of their team, something that is typically gained through years of experience. Had leadership been based purely on enthusiasm rather than ability, many organizations would have struggled under inexperienced management. In competitive industries, executives who have spent decades in their field develop strong decision-making skills and a better sense of risk management, both of which are essential for handling challenges. Take, for example, Tim Cook, who became Apple’s CEO only after years of working alongside Steve Jobs, learning the company’s strategies and operations. This demonstrates that experience plays a crucial role in shaping effective leaders. However, if a younger individual possesses the necessary skills, knowledge, and leadership qualities, they should not be excluded solely due to their age. The key factor in leadership selection should be competence and preparedness, not the number of years a person has worked.
Beyond experience, placing younger individuals in leadership positions can lead to concerns about favoritism, even if they are fully capable. Employees and stakeholders may question whether a young leader was chosen for their skills or simply due to personal connections, which can create distrust within the organization. This issue is particularly common in family-run businesses or political institutions, where younger leaders often face skepticism about whether they truly deserve their role. Were leadership to be given to younger individuals without enough experience, employees might resist their authority, making it difficult for them to lead effectively. In contrast, older leaders have typically spent years proving themselves, which naturally earns them more trust and credibility.
In conclusion, leadership should be determined by competence and experience, not age. While younger individuals may bring innovation, their lack of experience and the possibility of favoritism concerns can weaken their effectiveness. For this reason, organizations should prioritize leaders with proven track records, as this leads to greater stability and stronger leadership overall.
Từ vựng
Từ vựng | Nghĩa |
Competence /ˈkɑːmpɪtəns/ |
(noun) năng lực, khả năng, trình độ chuyên môn E.g. Language competence is essential for effective communication in a globalized world. (Năng lực ngôn ngữ rất quan trọng để giao tiếp hiệu quả trong một thế giới toàn cầu hóa.) |
Raise concerns /reɪz kənˈsɜːnz/ |
(verb phrase) dấy lên mối lo ngại, bày tỏ mối lo ngại |
Favoritism /ˈfeɪvərɪtɪzəm/ |
(noun) sự thiên vị |
Perception /pərˈsɛpʃən/ |
(noun) nhận thức, quan điểm, cách nhìn nhận |
Disprove /dɪsˈpruːv/ |
(verb) bác bỏ, chứng minh là sai |
Grasp /ɡræsp/ |
(verb) nắm bắt, hiểu rõ |
Enthusiasm /ɪnˈθuːziæzəm/ |
(noun) sự nhiệt tình, hăng hái, lòng đam mê |
Inexperienced management /ˌɪnɪkˈspɪəriənst ˈmænɪdʒmənt/ |
(noun phrase) quản lý thiếu kinh nghiệm |
Decision-making skills |
(noun phrase) kỹ năng ra quyết định |
Risk management |
(noun phrase) quản lý rủi ro |
Play a crucial role /pleɪ ə ˈkruːʃəl roʊl/ |
(verb phrase) đóng vai trò quan trọng |
Exclude /ɪkˈskluːd/ |
(verb) loại trừ, không bao gồm, gạt ra |
Preparedness /prɪˈperɪdnəs/ |
(noun) sự chuẩn bị sẵn sàng |
Capable /ˈkeɪpəbl/ |
(adjective) có khả năng, có năng lực |
Stakeholder /ˈsteɪkˌhoʊldər/ |
(noun) bên liên quan |
Personal connections |
(noun phrase) mối quan hệ cá nhân, kết nối cá nhân |
Distrust |
(noun/ verb) sự thiếu tin tưởng, ngờ vực |
Family-run business /ˈfæmɪli rʌn ˈbɪznɪs/ |
(noun phrase) doanh nghiệp gia đình |
Political institution /pəˈlɪtɪkəl ˌɪnstɪˈtuːʃən/ |
(noun phrase) thể chế chính trị, tổ chức chính trị |
Skepticism /ˈskɛptɪsɪzəm/ |
(noun) sự hoài nghi, thái độ nghi ngờ |
Resist sb’s authority |
(verb phrase) chống lại quyền lực của ai đó |
Credibility /ˌkrɛdɪˈbɪlɪti/ |
(noun) sự uy tín, độ tin cậy |
Determine |
(verb) xác định, quyết định, định đoạt |
Proven track records |
(noun phrase) thành tích đã được chứng minh |
Cấu trúc ngữ pháp
Câu điều kiện loại 3 đảo ngữ
Had + S + V3/pp, S + would have + V3/pp |
E.g. Had leadership been based purely on enthusiasm rather than ability, many organizations would have struggled under inexperienced management.
(Nếu việc lãnh đạo chỉ dựa hoàn toàn vào nhiệt huyết thay vì năng lực, thì nhiều tổ chức đã phải chật vật dưới sự quản lý thiếu kinh nghiệm.)
- Mệnh đề điều kiện: “Had leadership been based purely on enthusiasm rather than ability”
- Mệnh đề chính: “many organizations would have struggled under inexperienced management.”
=> Sử dụng cấu trúc đảo ngữ điều kiện loại 3 (Had + S + V3/pp thay vì If + S + had + V3/pp) để phù hợp với văn phong trang trọng, thể hiện một tình huống giả định trong quá khứ và hậu quả của tình huống đó, nhấn mạnh tầm quan trọng của khả năng lãnh đạo.
Câu điều kiện loại 2 đảo ngữ
Were + S + to V_infinitive, S + might/would/should + V_infinitive |
E.g. Were leadership to be given to younger individuals without enough experience, employees might resist their authority, making it difficult for them to lead effectively.
(Nếu quyền lãnh đạo được giao cho những cá nhân trẻ tuổi nhưng thiếu kinh nghiệm, nhân viên có thể sẽ không chấp nhận quyền uy của họ, khiến họ gặp khó khăn trong việc lãnh đạo hiệu quả.)
- Mệnh đề điều kiện: “Were leadership to be given to younger individuals without enough experience”
- Mệnh đề chính: “employees might resist their authority, making it difficult for them to lead effectively”
- Cụm phân từ: “making it difficult for them to lead effectively”.
=> Câu sử dụng câu điều kiện loại 2 đảo ngữ (Were leadership to be given to younger individuals thay vì If leadership were to be given to…) để phù hợp với văn phong trang trọng của bài viết, thể hiện được một tính huống giả định trong hiện tại hoặc tương lai và hậu quả có thể xảy ra của nó, và nhấn mạnh tầm quan trọng của kinh nghiệm.
=> Cụm phân từ có vai trò bổ sung thêm thông tin cho mệnh đề chính, giải thích thêm về hậu quả giả định được nhắc tới trong mệnh đề chính.
Câu phức
[Infinitive phrase] + S + V + O + [relative clause] |
E.g. To lead effectively, one must have a strong grasp of their own responsibilities as well as those of their team, something that is typically gained through years of experience.
(Để lãnh đạo hiệu quả, một người phải có sự hiểu biết vững chắc về trách nhiệm của bản thân cũng như của nhóm, điều mà thường chỉ có được qua nhiều năm kinh nghiệm.)
- Mệnh đề chính: “one must have a strong grasp of their own responsibilities as well as those of their team”
- Cụm động từ nguyên mẫu: “to lead effectively”
- Mệnh đề quan hệ: “something that is typically gained through years of experience.
=> Cụm động từ nguyên mẫu đóng vai trò đặt ra mục đích của chủ đề trong mệnh đề chính.
=> Mệnh đề quan hệ bắt đầu bằng đại từ “that”, có vai trò bổ nghĩa cho tân ngữ “a strong grasp of their own responsibilities…” ở mệnh đề chính.
Trên đây là một trong những cách phân tích và viết bài thi writing IELTS hiệu quả. Hy vọng bài viết đã mang đến cho bạn các thông tin hữu ích để chuẩn bị cho kỳ thi IELTS của mình và có thể giúp cho các bạn đạt được điểm tốt nhất trong kỳ thi.
Nếu các bạn có bất cứ thắc mắc gì, hãy liên hệ ngay với Công ty du học Đại Dương để được tư vấn và giúp đỡ nhiệt tình. Công ty du học Đại Dương tự hào là địa chỉ uy tín trong việc giảng dạy và cung cấp các khóa học IELTS đảm bảo đạt mục tiêu đầu ra, giúp sinh viên thuận lợi hơn trên con đường tiến đến giấc mơ du học.
Công ty du học Đại Dương chúc các bạn thật nhiều may mắn, đạt điểm cao trong kỳ thi lấy bằng IELTS nhé!